noc-small_small.jpg (1669 bytes)

MiG-29 Fulcrum

Stručný popis

Dvoumotorový stíhací letoun určený k provozu z pozemních základen. Vývoj zahájen v roce 1973, první prototyp vzlétl 6. Října 1977, do výzbroje ozbrojených sil SSSR zaveden v roce 1984.

Letoun primárně slouží pro vedení vzdušného boje. Pozdější verze mají bojové spektrum rozšířené o ničení pozemních, případně námořních cílů.

Drak je zhotoven z lehkých kovů, menší podíl umělohmotných kompozitů. Dolnoplošník s výrazně prodlouženým přechodem křídlo-trup až na úroveň pilotní kabiny. Lichoběžníkové křídlo s šípovitostí náběžné hrany 73,5°. Dvojitá svislá ocasní plocha. Vstupní otvory přívodu vzduchu jsou umístěny na spodní části trupu. Pro zamezení možnosti nasátí cizího předmětu při startu a přistání se vstupní otvory v této fází zavírají. Vzduch je pak nasáván štěrbinami na horní ploše prodloužené přechodové náběžné hrany křídla. Letoun je vybaven katapult. sedačkou KM-36D fungující při nulové výšce i nulové dopředné rychlosti. Elektronické vybavení zahrnuje především radiolokátor N019, který je schopný sledovat cíle i ve spodní polosféře a navádět na ně PLŘS. Výraznou novinku představovalo použití pasivního optoelektronického systému pro vyhledávání a sledování cílů na kratší vzdálenost, který je umístěný v levé horní části přídě před pilotní kabinou. Pilot má kromě průhledového displeje k dispozici i přilbový zaměřovač pro označování cílů pro PLŘS s IČ samonaváděcí soustavou.

Pohonnou jednotku tvoří dvojice turbodmychadlových motorů RD-33.

m29vyzbr.jpg (60329 bytes)

Pevnou výzbroj tvoří jeden kanon ráže 30 mm se zásobou 180 kusů munice. Další výzbroj se zavěšuje na celkem šest podkřídlových závěsníků.   Pro boj se vzdušnými cíli slouží dvě PLŘS středního dosahu s radiolokačním naváděním R-27R, nebo dvě R-27T s IČ naváděním, a čtyři R-60MK  krátkého dosahu s IČ naváděním.Letoun může být vybaven i celkem šesti velmi výkonnými PLŘS R-73 krátkého doletu s IČ naváděním. K ničení pozemních cílů lze použít konvenční pumy o hmotnosti 250 kg, kontejnerové pumy, a neřízené rakety až do ráže 240 mm.

 

Verze     title.jpg (2071 bytes)

MiG-29A - základní bojová verze (izdelenije 9-12)

MiG-29UB - cvičně bojová dvoumístná verze (izdelenije 9-51)

MiG-29S - verze s vylepšeným zbraňovým vybavením schopná nést až 3800 kg protizemní výzbroje, nebo 6 PLŘS R-77 s aktivním RL naváděním

MiG-29SD - verze velmi podobná předcházející s odlišnostmi v elektronickém vybavení, a s novým aktivním rušícím systémem

MiG-29SE - exportní verze typu MiG-29S

MiG-29SM - verze s novým víceúčelovým radiolokátorem rozšířená o vyšší schopnosti v ničení pozemních cílů přesně naváděnou municí

MiG-29SMT - Zevně se vyznačuje se vyboulenou přídavnou nádrží o obsahu 1880 l za kabinou pilota. V kabině jsou zabudovány 2 velké a 2 malé multifunkční displeje. FBW řízení je digitální, trojnásobně zálohované. Je přidán systém družicové navigace. Ovládání letounu a zbraní je založeno na koncepci HOTAS. Letoun je vybaven zařízením na doplňování paliva za letu, počet podkřídlových závěsníků byl zvýšen na 8. Na tuto verzi - standart má být přestavěna podstatná část MiG-29 ruské armády - mluví se okolo 200 ks. (izdelenije 9-17)

MiG-29UBT - dvoumístná verze, už ne cvičná. Obdobně prochází modernizací i dvojmístná verze, přičemž 2.pilot bude zastávat funkci operátora zbraňových systémů. Letoun má mít pokročilý RL OSA-2 s fázovanou anténou. Z původně cvičného stroje bez RL se tak má stát úderný letoun, srovnatelný se Su-30MK (izdelenije 9-51)

MiG-29M - moderní verze s částečně rekonstruovaným drakem, upraveným radiolokátorem, pilotní kabinou se třemi displeji, elektroimpulsním řízením, výkonnějšími motory RD-33K s max. tahem po 86 kN a prodlouženou životností, vylepšeným IČ pasivním systémem, zvětšenou vnitřní zásobou paliva, celkem devíti závěsníkypro nesení 4500 kg výzbroje a dalšími úpravami (izdelenije 9-15)

MiG-29ME - exportní provedení typu "M", pro které se používalo i označení MiG-33

MiG-29K - jako verze "M", ale se sklopnými křídly, záchytným hákem, a zesílenou konstrukcí. Zejména pro letadlové lodě (izdelenije 9-31)

MiG-29 Sniper - Nová koncepce, založená na podstatných změnách v elektronickém vybavení tak, aby odpovídala standartu NATO - norma ICAO. Úpravy se provedly ve spolupráci firem DASA (Německo), Elbit Systems ( Izrael), a Aerostar (Rumunsko). Má nový radiokomunikační systém, nový palubní počítač, navigační systém GPS. Velmi zajímavou věcí je, že letoun může nosit jak ruskou, tak i západní výzbroj. Některé změny byly provedeny i na multifunkčních displejích, a systému řízení HOTAS.

 


Základní TTD

Délka 17,32 m ( solo ), 17,42 (UB-dvoumístná verze)
Šířka 11,36 m
Výška 4,73 m
Rozvor kol 3,65 m
Rozchod kol 3,09 m
Úhel vysunutí slotů 20°
Úhel vysunutí klapek 25°
Úhel vyklonění směrovky ± 25°
Úhel vyklonění křídýlek ± 20°
Vzletová hmotnost 18 tun ( + rakety 15 tun )
Dostup 18 km
Dolet 2100 km
Bojový dolet 710 km
Rozjed bez FORSÁŽE 600 - 700 m
Rozjezd s FORSÁŽÍ 250 - 350 m
Dojezd s padákem 650 - 750 m
Dojezd bez padáku 900 - 950 m
Minimální rychlost 350 km/h
Překročení "M" za 8,7 s
Minimální poloměr zatáčky 450 m

UŽIVATELÉ NATO : SRN

UŽIVATELÉ MIMO NATO : Státy bývalého SSSR, Bulharsko, Indie, Irák, Írán, Kuba, Maďarsko, Malajsie, Polsko, Rumunsko, Severní Korea, Slovensko, Srbsko-Černohorská Jugoslávie, Sýrie


Bojové nasazení


Související odkazy

Elektronické vybavení MiG-29
Radiolokátor N019
MiG-29 po česku
Kabina


ZDROJE

Na těchto stránkách bylo použito těchto zdrojů : MIG MAPO, Katalog ruské vojenské techniky (Vědecká knihovna AVIS MO), Janes Defence Weekly, Military Technology, ATM, foto: -ský-

INDEX  |  POPIS  |  MIG-29 PO ČESKU   |  FOTOGALERIE  |  ZAJÍMAVOSTI  |  ODKAZY   |  KONTAKT

© 2001 S. Kaucký

Poslední úprava : 04.09.2006

[CNW:Counter]