noc-small_small.jpg (1669 bytes)

Havárie, katastrofy, a některá poškození vojenské let. techniky v Československém a Českém voj. letectvu v letech 1975 - 1999

 

OMLUVTE PROSÍM DELŠÍ DOBU NAČÍTÁNÍ TOHOTO DOKUMENTU Z DŮVODU JEHO OBSAŽNOSTI. DĚKUJI.

Zkratky leteckých nehod :
H - havárie (zničení za letu, osádka přežila)
K- katastrofa (zničení za letu, osádka zahynula)
P
- poškození (poškození za letu, zpravidla byla možnost opravy)

Neh. Pluk-útvar Datum Typ letounu T.číslo Osádka Poznámky - příčiny
H 11.slp 11.1.1975 MiG-21PF 1310 mjr. Horáček technická vada
K 47.pzlp 18.8.1975 MiG-21R 2083 por. Drahovzal vlétl do mlhy v malé výšce v kopcovitém terénu, zavadil o svah kopce u Č. Kostelce
H 20.sbolp 11.9.1975 Su-7BM 5613 kpt. Koudelka předpoklad pumpáže
H 1.lšp 19.11.1975 MiG-21F 0415 mjr. Pecha, učitel zadření ložisek motoru v důsledku úniku oleje. Katapultáž v 300m, dopad u Kelčic-10km J od Prostějova, pilot 100m od letounu-nezraněn
P 1.slp 9.1.1976 MiG-21MF 5508 Jan Oberfalzer nevysunutí podvozku při přistání - poškozen - opraven
K 42.sp. lt. vojsk. l. 4.3.1976 Mi-1M 1040 mjr. Ptáček ??, v noci
H 5.slp 20.3.1976 MiG-21F 1006 kpt. Jůdl technická vada - pootevření kabiny. Při katapultáži utrpěl stř. těžká zranění
H výcv. lt. zahr. VVLŠ SNP 7.5.1976 L-29 0807 Kment - posluchač 3. roč. - cizinec technická vada - porucha motoru
H 47.pzlp 1.7.1976 MiG-21R 1921 mjr. Beránek technická vada - porucha motoru; noční létání. Katapultáž - pilot lehce zraněn. Dopad u Třebechovic p. Orebem
K 47.pzlp 3. lt Líně 31.3.1977 L-29R 2805 mjr. Pyš, ppor. Palla technická vada - ulomení části křídla za letu mezi 16. a 18. žebrem
H 51.vrp 7.4.1977 Mi-1 4105 por. Šlauka, por. Pospíšil vysazení motoru za letu, dopad do ornice, osádce se podařilo zachránit, vrtulník zničen
H 4.slp 24.5.1977 MiG-21F 1105 Jiří Pešava technická vada
H 20.sbolp 2.6.1977 Su-7BM 5619 mjr. Brukner příčina přesně nezjištěna
H 5.slp 26.9.1977 MiG-21F 1010 por. Pecho střelnice Malacky - při vybrání zteče z útoku na poz. cíl došlo ke snížení otáček motoru, což pilot považoval za vysazení motoru, provedl katapultáž, letoun pokračoval v letu, a dosedl na VPD v Malackách, kde začal hořet
K 9.slp 15.10.1977 MiG-21MF 4314 mjr. Moťka příčina přesně nezjištěna, asi prasklý kryt kabiny, dopad 8 km S od Bechyně - v rychlosti 1500 km/h náraz do země
K 4.slp 27.4.1978 MiG-21F 0206 por. Málek nezvládnutí techniky pilotáže
P 20.sbolp 6/1978 L-29 ? mjr. Kratochvíl, mjr. Severa technická vada
H 11.slp 5.8.1978 MiG-21PFM 4408 Kubela nezvládnutí techniky pilotáže
K 1.sld u 9.slp 4.9.1978 MiG-21UM 9016 pplk. Říman, npor. Rykr (posluchač 2. ročníku VAAZ) nezvládnutí techniky pilotáže. Zemřel také příslušník SNB na následky psych. vypětí při ohledání místa katastrofy při snaze pomoci
H 28.sbolp 9.10.1978 Su-7BKL 6004 mjr. Hrubý technická vada - pumpáž motoru, dopad do lesa u Týniště n.O.. Dopad pilota do skladu v Týništi
H 6.slp 17.1.1979 MiG-21MF 7804 mjr. Ovísek nesprávný postup let. osádky
H 51.vrp 20.3.1979 Mi-4 2150 mjr. Chromec - instruktor, kpt. Madarász, kpt. Jančí + palubní technik spotřebování paliva, nesprávně nastavený palivoměr, posádka nezraněna
P 20.sbolp 17.4.1979 Su-7BM 5605 por. Tenczer přistání bez podvozku, letoun 22.10.1979 zrušen
H 9.slp 9.4.1979 MiG-21F 0708 por. Posselt z důvodu náhlé fyz. indispozice se katapultoval, dopad u Mažice
H 1.lšp 8.6.1979 MiG-21F 2x 0404, 0405 Jiří Pohnán, Zdeno Bielik srážku zavinil Pohnán, oba se katapultovali - nezraněni
P 20.sbolp 7/1979 Su-7BM 5606 kpt. Císař přistání bez podvozku, prasklý nosník křídla
H 9.slp 3.8.1979 MiG-21UM 1061 pplk. Šeiner, pplk. Vítek při startu uletěl kryt kompresoru, vysazení motoru, oba katapultáž v 340m
H 20.sbolp 30.8.1979 Su-7BKL 6510 mjr. Mazánek technická vada
K 5.slp 9.4.1980 MiG-21F 1113 por. Fišera nezvládnutí pilotáže v těžkých povětrnostních podmínkách
K 2.lšp 30.5.1980 L-39 0114 mjr. Krejčí nezvládnutí techniky vysoké pilotáže - nedostatečně vycvičen
H 1.slp 22.7.1980 MiG-21MF 5494 npor. Dubovský v nezvyklé poloze v mracích, po vylétnutí z mraků se katapultoval u Černovic
P 1.slp 3.2.1981 MiG-15UTI ? mjr. Havner, mjr. Paleček po vyjetí z dráhy zachycen v ROLLST, Havner zraněn
H 4.slp 2.4.1981 MiG-21MA 2702 mjr. Struž výrobní vada - ztráta ovladatelnosti letounu, katapultáž bez zranění
H 5.slp 21.4.1981 MiG-21MF 9901 mjr. Ďurčo technická vada - ztráta ovladatelnosti let., při katapultáži lehké zranění
H 11.slp 11.8.1981 MiG-21PFM 7907 Semenďák nesprávný postup let. osádky
H 5.slp 22.9.1981 MiG-21F 2x 0402, 0505 pplk. Švejda, por. Herzig při bombardování explodovala za letu levá puma na křídle, pilot se katapultoval z neovladatelného letounu, nezraněn.

Druhý let. při výbuchu zasažen střepinami (roztříštěné přední sklo kabiny, poškozené přední náběž. hrany křídel, kryt hřbetu trupu, anténa SRO, proražené palivové potrubí na dvou místech, poškozen kužel, olámání lopatek kompresoru) - PILOT S LETOUNEM PŘISTÁL

H 20.sbolp 7.1.1982 Su-7BM 5325 pplk. Kadlec zálet letounu, v 1500m požár nádrže, katapultáž
K 4.slp 3.3.1982 MiG-21MF 9715 npor. Novotný letoun přiveden do nezvyklé polohy, kterou se nepodařilo vyřešit
H 1.lšp 31.5.1982 MiG-21F 1016 žák (Lybie) zaseknutá přípusť plynu, nešel ubrat, katapultáž
H 47.pzlp 8.11.1982 MiG-21MA 1202 Hendrych technická vada - únavová trhlina lopatky 1. st. kompresoru
P 9.slp 12/1982 MiG-21 ? Fr. Bittner tech. vada
K 11.slp 21.1.1983 MiG-21US 0641 mjr. Kopka, kpt. Kaláb nezvládnutí nezvyklé polohy, dopad v rychlosti 350km/h do boční stěny povrchového dolu "5.květen" 10m pod jeho okrajem
K 51.vrp 17.5.1983 Mi-24D 0148 kpt. Karkošiak, npor. Babka (pilot a operátor), npor. Vostřák, rtm. Kmoch (palubní technici) střet s dráty VN 22kV u obce Potín u Tachova v údolí Úterského potoka
K 1.lšp 21.5.1983 MiG-21F 0618 žák (Lybie) omylem přistál na letišti v Olomouci v rychlosti 430km/h., 2x odskočil od VPD, nepoužil brzdné štíty, ani padák, letoun se roztříštil a zčásti shořel, pilot vymrštěn, prorazil překryt kabiny, utrpěl smrtelná zranění. Stav paliva - 100 litrů
H 11.slp 28.5.1983 MiG-21PFM 7115 pplk. Daněk při střelbě raket nad Baltem došlo k vysazení motoru, katapultáž
K 8.slp 12.7.1983 MiG-21US 1032 kpt. Krafka, por. Valášek nesprávný postup let. osádky
K 47.pzlp 3.1.1984 L-29 3236 pplk. Pachol, kpt. Staněk nesprávný postup let. osádky
H 20.sbolp 10.1.1984 Su-7UB 0508 pplk. Kružík, npor. Jahoda nedošlo k vysunutí předního podvozku - katapultáž
H 8.slp 11.4.1984 MiG-21PFM 7911 kpt. Klinčok vlivem srážek a blesku došlo k vysazení motoru ve výšce 2000m v oblacích v zatáčce, katapultáž
K 28.sbolp 28.8.1984 MiG-23BN 2x 9138, 9140 mjr. Zápotočný, pplk. Moro srážka v 17. hod. nad VP Libava - katapultáž v malé výšce pod letoun, narazil do stromu a utrpěl smrtelná zranění. Druhý pilot při katapultáži lehce zraněn
H 28.sbolp 15.2.1985 MiG-23BN 5746 mjr. Bárti porucha autopilota, prudké klesání, katapultáž, nezraněn
K 9.slp 1.4.1985 MiG-21F 0303 mjr. Hašlar (akrobat. sk. "BOX") zřejmě nezvládnutí pilotáže při nácviku výkrutů
K 1.lšp 24.4.1985 L-29 1420 mjr. Plch, mjr. Kováč při přeletu z Piešťan do Košic náraz do západního svahu Zadného Kľaku
H 9.slp 10.5.1985 MiG-21MF 4306 kpt. Doležal při vzletu let. začal hořet, po vynuceném přistání pilot letoun opustil sám po jeho zastavení
K letka MV 5.6.1985 Mi-2 ? kpt. Knitel + 3 náraz do VN u Kroclova (ČB)
H 8.slp 28.6.1985 MiG-21PF 0301 pplk. Dušek po vzletu pumpáž motoru, při katapultáži zranění páteře
P 11.vrp 12.9.1985 Mi-24D 4012 kpt. Tóth, npor. Melíšek, por. Horák (piloti a operátor), vzlet v pohotovosti č.1 z let. plochy Zhůří (15km od st. hranice) - sledoval vrt. ALOUETTE II z NSR, při zastavení vrtulník klesal do lesa, podmínky neodpovídaly visení. Tóth - těžké zranění, Horák - vykloubené rameno, Melíšek - krvavý výron na hlaně, odřeniny
K 5.slp 19.12.1985 MiG-21MF 9812 mjr. Pecho při přistávání neuposlechl příkaz k opakování okruhu, a narazil v mracích do země 2900m před prahem VPD 250m od osy přistání. Ve stejné situaci byl i kpt. Doležal, který odletěl přistát do Žatce
K 2.lšp 30.5.1986 L-29 3406 por. Pavelka, rtm. Hanusa vlétnutí do oblačnosti, náraz do hory
H 20.sbolp 18.6.1987 Su-7BKL 6507 mjr. Bielik tech. vada - následně zastavení motoru ve výšce 5000m, 3x pokus o nahození, katapultáž až po navedení do neobydleného prostoru
K 4.slp 27.6.1987 MiG-21F 0208 npor. Hajda jako vedený při zteči na pozem. cíl ztratil vedoucího z dohledu, vybíral zteč s nakloněním vpravo místo přímo, zavadil o zem
H 51.vrp 11.11.1987 Mi-24D 0141 kpt. Kolda, mjr. Výlet (piloti), prap. Vavrinec (pal. technik) nesprávný odhad přistání v noci, vrtulník zničen po dopadu na zem
K LOT 1987 Z-526 ? Med + 1 nedostatky v org. létání
H 4.slp 15.4.1988 MiG-21MA 2613 kpt. Procházka zastavení motoru po úplném vyčerpání paliva, dopad do pole 1km před VPD Pardubice, katapultáž, nezraněn
K 3.dPVOS u 11.slp 21.4.1988 MiG-21PFM 4608 pplk. Daněk letoun se dostal do kritického úhlu náběhu a po pádu se stal neovladatelným
K 5.slp 4.5.1988 MiG-21MF 2x 9803, 9902 mjr. Herzig, npor. Michančo srážka za letu, vedoucí Herzig se katapultoval, vedený Michančo zahynul
H 5.slp 27.5.1988 MiG-21F 0505 mjr. Hosnédl původně poškozený, ale neopraven
K 1.ltvpz Chrudim 7.7.1988 Mi-2 8941 npor. Svoboda - pilot, npor. Pánek - pal. technik, mjr. Vít - výsadkář let. nekázeň, vrtulník přiveden do strmého klesání pod úhlem 20-30°, náraz na hladinu přehrady Seč. Svoboda vyplaval, zraněn - nepodmíněný soud. trest. Pánek vyplaval, zraněn. Vít se utopil
P 2.lšp 17.8.1988 L-39 0446 mjr. Petrů vysazení motoru, doletěl až před VPD, letoun značně poškozen
P 3.lšp 24.8.1988 L-39C 0110 pplk. Havner, mjr. Vajda vysazení motoru, Vajda se katapultoval, nezraněn, Havner přistál bez podvozku na poli, značné poškození
K 11.vrp 31.8.1988 Mi-24V 0706 npor. Bouček, mjr. Olajoš- piloti, rtm. Šašák - pal. technik náhlý pokles otáček motorů, pravděpodobně vypnutí obou, nebo jednoho po vysazení druhého. Bouček - těžce zraněn, ztráta paměti. Olajoš - smrt. zranění, 5.9. zemřel. Šašák zemřel na místě
K 1.lšp 14.10.1988 MiG-21U 2418 pplk. Pohnán, mjr. Szabó příčina nezjištěna, oba zahynuli
K 11.slp 2.11.1988 MiG-21PFM 4412 mjr. Polončík náhlý přechod ze stoupavého letu do strmého klesání, hlavní příčinu se nepodařilo zjistit. Prostor Doupov
K LOK 23.2.1989 MiG-21F 1107 pplk. Žídek - zkušební a zalétávací pilot přechod z horizontálního letu ve výšce 18000m do klesání, náraz do země, příčina nezjištěna
H 20.sbolp 18.3.1989 Su-22M4 4009 mjr. Soukup vývrtka, třesení, katapultáž, nezraněn
K 8.slp 11.4.1989 MiG-21US 0746 pplk. Mikeš, mjr. Bencalík pilotáž při vyhledávání nízkoletícího vrtulníku na pozadí země, došlo ke ztrátě rychlosti a přivedení let. nad kritický úhel náběhu, pád
H 2.lšp 11.4.1989 L-39C 0109 por. Krak při letu vysazení motoru v důsledku utržení lopatky rotoru - výrobní vada, katapultáž
K 2.lšp 15.8.1989 L-39C 4356 kpt. Bereza - instr., žák Bahloul (Alžírsko) vzlet civilního zdravotního letounu v protisměru
H 20.sbolp 19.9.1989 Su-22M4 4015 mjr. Šašinka při střelbách z kanonu NR-30 došlo k destrukci hlavně kanonu, čímž byly poškozeny další agregáty letounu a ten se stal neovladatelným, katapultáž. Jednoznačně konstrukčně výrobní vada hlavně kanonu - křivě vrtaná. Letoun vyroben v 04/89, nálet 19,01 hod., byl v záruce, nedodán nový
H 20.sbolp 10.10.1989 Su-7BKL 6424 pplk. Pisch nesprávná činnost motoru při startu, start přerušen, letoun dopadl asi 500m za VPD, katapultáž - zastavení provozu Su-7 - jedno z opatření velitele letectva
H 8.SLP 2.dPVOS 13.10.1989 MiG-21PF 1314 npor. Bartakovič příčina - porucha řízení, dopad - Ždánice (Hodonín). Poslední havárie této verze, poté zastavení provozu verze PF
H 6.sbolp 23.11.1989 MiG-21MF 9503 pplk. Matušů pumpáž motoru ve výšce 500m
H 1.slp 16.2.1990 MiG-23MF 3921 npor Bulla příčina - požár motoru, dopad u Tučap (Tábor)
H 28.sbolp 16.5.1990 MiG-23BN 9859 mjr. Mrázek předpoklad pumpáže, katapultáž
K 3.lšp 22.6.1990 L-39ZA 4709 npor. Lámer chybná pilotáž ve II. režimu, katapultáž v malé výšce
K 30.bilp 2.10.1990 L-39ZA 3901 mjr. Franc při přípravě na ukázku pro NGŠ ital. armády nezvládl vysokou pilotáž v malé výšce - let. Čáslav
H VÚ 030 Kbely 3.4.1991 L-39 1740 pplk. Nohel, pplk. Fencl požár motoru za letu, oba se katapultovali, Fencl lehce zraněn
H 5.slp 22.4.1991 MiG-21MA 2x 1205, 1207 pplk. Budinský, pplk. Čelechovský srážka při vybírání zteče na vzd. cíl. Budinský se katapultoval, nezraněn. Čelechovský přistál s poškozeným let. na letišti Dobřany. Zraněno dítě nábojem z GŠ-23 z letounu 1205. Následně byly všechny letouny AČR odzbrojeny tak, že byly vybity palubní zbraně a zůstaly pouze u ostré hotovosti. Havárie urychlila zrušení 5.slp
H 9.slp 12.6.1991 MiG-21MA 2704 por. Trnečka nesprávný přistávací manévr - kozel, letoun rozlomen na VPD, nebyl opraven - ale zrušen, později přesunut do let. učiliště v Prešově jako učební pomůcka
K 2.lšp 22.8.1991 L-39ZA 1735 pplk. Hudák, mjr. Hrad vysazení motoru, katapultáž v náklonu
H 1.lšp Přerov 1.10.1991 MiG-21MF 9706 Mohamed Bouchireb - Alžírsko vysadil motor, katapiltáž - nezraněn, dopad u Kroměříže - Rataje
H 1.slp 31.10.1991 MiG-23MF 3888 por. Čejka nezvládl přistání, letoun poškozen - nebyl opraven - zrušen
K 28.sbolp 27.1.1992 MiG-23U 7721 pplk. Materna, kpt. Chmelík neznámá příčina, dopad u Poličky (Korouhev)
P 1.lšp 4.2.1992 MiG-21MF 1207 Mohamad Ziari - Alžírsko při přistání 2x "kozel", poškozen před. podvozek, letoun předán do LOK, ale neopraven
K 11.slp 10.6.1992 MiG-21MF 4315 por. Červeňák přivedl let. do nadkritického úhlu náběhu a došlo k pádu letounu, katapultáž v mezních podmínkách, kdy záchr. systém už nemohl zabezpečit záchranu. Dopad u Kostomlat (Teplice). Po tomto případu provedena kontrola všech sedaček KM-1 v našem letectvu, neboť bylo prokázáno, že některé pyroprostředky selhaly
K 9.sbolp 26.6.1992 L-29 "Veverka" 1328 pplk. Měkuta, mjr. Kosař nezvládnutí prováděného prvku vysoké pilotáže na přízemní výšce, ke kterému nebyla osádka připravena, dopad u Hodonic (Bechyně)
H 31.smltvpz Bechyně 17.7.1992 Mi-2 9425 mjr. Jančík, mjr. Kára zásah bleskem, zastavení levého motoru, přistání autorotací - převrácení - požár. Kameraman + asistent: Jan Plesník, Ludvík Klega - ČT Ostrava - lehká zranění. Vrtulník shořel. Kostelec n/Vlt. (Písek)
K 9.sbolp 28.8.1992 MiG-21MF 7709 pplk. Moutvička nezvládnutí pilotáže při nácviku na voj. letišti v Č. Budějovicích - příprava na let. den CSIAF v Bratislavě. K této katastrofě existuje videozáznam a fotografie
K AERO Vodochody 11.9.1992 L-39MS ? ? náhle vzniklá změna pracovní způsobilosti pilota v závěru zkušebního letu, dopad u Sojovic (m. Boleslav)
K 11.vrp 18.11.1992 Mi-24V 0929 kpt. Pecha - pilot, por. Chmelan - operátor, ppor. Pobořil - pal. technik přechod do nezvyklé polohy po vlétnutí do oblačnosti, dopad 8 km od Strašic (Rokycany) - voj. prostor Jince
H 20.sbolp 18.3.1993 Su-22M4 4009 mjr. Soukup technická závada - ve vývrtce došlo k třesení letounu, katapultáž - nezraněn, dopad u Hosova (JV 5km od Jihlavy)
H 1.lšp Přerov 30.6.1993 L-39 0449 Kleiner - instr. katapultáž, dopad - Radslavice (Přerov)
P 1.lšp 28.7.1993 MiG-21MF 9413 npor. Molent při přistání se neotevřel podvozek
H Min. vnitra 5.8.1993 Mi-2 2743 ? dopad u Slaného
H 34.zŠL 1.2.1996 L-39C 0447 pplk. Adámek, npor. Sochr titanový požár motoru při levé stoupavé zatáčce - starý motor - oba úspěšná katapultáž u obce Vyšehněvice - nasměrování do neobydl. prostoru, letou dopadl naplocho do zamrzlého rybníka Dezernice u obce Rohovládová-Bělá
H 4.zSL Čáslav 2.9.1996 MiG-21MF 5215 mjr. Zachara nízký let do větví stromů, dopad do polí u Studené (Ústí n/O.), pilot těžce zraněný
K 32. zTL Náměšť nad Osl. 1.11.1996 Su-22M4 3702 kpt. Návesník dopad u Tasovic (Blansko)
K 4.zSL Čáslav 19.11.1996 MiG-23U 8327 pplk. Trunečka, mjr. Mládek - oba zalétávací piloti LVO Č. Budějovice dopad u obce Herálec (Žďár n/Sáz.)
H LZO-Líně 23.1.1997 MiG-21MF 9802 mjr. Klacek nezvládnuté přistání a následné vylomení podvozk. noh o zmrzlé sněhové mantinely na kraji VPD - havárie byla zveřejněna až v 6/98
H SFOR Bosna a Hercegovina 8.1.1998 Mi-17 ? Ballek, Grutman - piloti, Omelka - pal. technik + 20 čs voj. + 1 voj VB technická závada - pád po startu z 25 m - 7x těžce ranění
K 34.zŠL Pardubice 18.2.1998 L-39 ? npor. Sochr dopad mezi Benátky - Hněvčeves (H. Králové) do polí, pilot zahynul v troskách
H 4.zSL Čáslav 19.5.1998 MiG-23U 8325 mjr. Skládanyi, mjr. Kareš nácvik manevrového vzd. boje MiG-23U s MiG-23ML - vývoz pilota po delší přestávce. Letoun se po samovolném přechodu do levé vývrtky stal neovladatelným, katapultáž ve výšce 3 km, rychl. 800 km/h., dopad u obce Herálec (Žďár n/S.) - Zničen poslední MiG-23U našeho letectva. Jedno sedadlo KM-1 bylo z místa dopadu ukradeno.
H LZO ČB "stress team" 8.6.1998 MiG-21MF a MiG-21UM 7711, 3756 mjr. Kubát - MF, mjr. Holák - pilot a Roman Kovařík - technik RV-RTV - UM srážka v oblačnosti při návratu z Aviatické pouti v Pardubicích nad Č. Budějovicemi před sídl. Vltava - chyba pilotáže. Dopad MFR u zastávky MHD na parkoviště 20-30 m před panelák, rozlomeno dopadlo k domu a způsobilo požáry bytů. Zcela zničeno 22 os. aut, poškozeno 47 bytů, zcela zničeno 5 bytů, poškozena vozovka, a trolejové vedení. NEDOŠLO K ŽÁDNÉMU ZRANĚNÍ OSOB. Dopad UM do zástavby obce Č. Vrbné, 10 m od nedostavěného rod. domku - asi 700 m od dopadu MF - poškozen parovod, znečištěna půda, dopad pilotů a technika u kruhu 50 m - namožení obratlů - FOTOGRAFIE
K SFOR Bosna a Hercegovina 25.10.1998 Mi-17 0837  ? Nasavrcký, Samec, Vávrů ?
K 33.zVL Přerov 10.11.1998 Mi-24V 0928 Cihlář, Chromý, Hurčík, Józsa při návratu z Irska - potíže s řízením - dopad u obce Slatinice (Olomouc)
K 4.zSL Čáslav 17.6.1999 MiG-21UM a MiG-21MF 9399, 5209 Svoboda, Zbranek - UM, Kaiser - MF po návratu z cvičného letu před přistáním v Čáslavi se po výměně pozic srazili tak, že MF narazil do UM, Svoboda se katapultoval, Zbranek a Kaisek zahynuli

Vysvětlivky : lt - letka, ltvpz - letka velení a průzkumu, smltvpz - smíšená ltvpz, splt - spoj. letka, tlt - taktická letka, tpzlt - taktická průzkumná letka, slt - stíhací letka, sslt - samostatná slt, lp - letecký pluk, slp - stíhací lp, sbolp - stíhací bombardovací letecký pluk, bilp - bitevní letecký pluk, bolp - bombardovací let. pluk, pzlp - průzkumný let. pluk, dpzlp - dělostřelecký průzkumný let. pluk, pzdlt - průzkumná a dopravní letka, lpr - letištní prapor, vrlt - vrtulníková letka, vrp - vrtulníkový pluk, ld - letecká divize, sbold - stíh. bombard. let. divize, ssls - samostatný smíšený let. sbor, smls - smíšený let. sbor, sPVO - sbor protivzdušné obrany, LVO - letecké vojskové opravny, VZL - výcviková základna letectva, LOT - let. opravny Trenčín, LOK - let. opravny Kbely, zDL - základna dopr. letectva, zTL - základna taktického letectva, zSL - základna stíhacího letectva, zŠL - základna školního letectva, zVrL - základna vrtulníkového letectva.

 


Použitý zdroj : Zrušená křídla - Miroslav Lorenc/Stanislav Rogl, Votobia, 1999


INDEX  |  POPIS  |  MIG-29 PO ČESKU   |  FOTOGALERIE  |  ZAJÍMAVOSTI  |  ODKAZY   |  KONTAKT

ZPěT NA ZAJíMAVOSTI

© 2001 S. Kaucký

Poslední úprava : 04.04.2002

[CNW:Counter]